Dinsdag 22 januari Robbeneiland

23 januari 2020 - Weskus, Zuid-Afrika

Vanmorgen na het ontbijt naar de Ferry gegaan voor de boottocht naar Robbeneiland, we hadden een oude boot die er ruim een uur overdeed, zeehonden en dolfijnen gezien, na aankomst op het eiland in de bus waarna we naar de gevangenis werden gebracht, daar kregen we een rondleiding door een oud gevangene, het was heel indrukwekkend.

Het eiland was ingebruik genomen door de Nederlanders in 1652, die het ook al als gevangenis gebruikte, daarna door de Engelsen , ook nog een lepra kolonie geweest, ong. 1960 in gebruik genomen als gevangenis voor kleurlingen die tegen de apartheid waren o.a Nelson Mandela die er 18 jaar vastzat.Minder zware gevangenen zaten in een cel met 60 mensen , zonder bedden en 1 matrasje en deken, jaren later kwam er een matrasje bij en nog later bedden ,weinig eten haast geen kleren en werken in de limestone mijn. andere gevangene een heel klein celletje met dun matrasje en emmer om je behoefte te doen zonder clostetpapier, geen schoenen of sokken dunne korte broek en dun shirt ook in de winter.Hele strenge bewaking o.a met killing dogs( Duitse herders) die de mensen als ze probeerde te ontsnappen dode , of als ze niet hard genoeg werkte.Rondleiding door oud gevangenen , toen rondrit over eiland, en nu met de snelle boot naar de vaste wal.

high tea in hotel, en gegeten bij Afrikaans restaurant mama Afrika, met Afrikaanse music en Afrikaans eten , Piet lamsvlees ,Jose 5 soorten game vlees, struisvogel, krokodil, koddebeier, springbok en worstje.Terug in hotel koffers pakken, daar bleek dat er 400 euro uit de kluis verdwenen was,vergeten kluis dicht te doen, naar manager beneden gegaan , kwam kijken met 1 meisje , die was met ander meisje op kamer geweest en hadden kluisdeur terug geduwd , maar nergens aangezeten , volgende morgen zou de echte manager er om 6.30 zijn,mee gesproken en 400 euro werd op onze creditkaart gestort.

Zuid Afrika is pas 34 jaar democratie en pas sinds 1990 apartheid afgeschaft, groot verschil arm en rijk , toplaag 95% blank 5% zwart, middenklasse 95% blank 5% zwart, daaronder alleen maar zwart, meer als 40% werkloosheid (zwart) en 40% van bevolking betaald geen belasting, min. Loon 1,20 euro per uur of helemaal geen inkomsten ,veel vraag naar gekwalificeerd personeel , maar educatie is slecht ,kinderen van blanke ouders en paar procent zwart gaan naar privé scholen, anders geen kans op werk.Townships zijn verschrikkelijk ,veel bedelaars , niet aan te raden om s avonds op straat te gaan.om 9 uur in de avond liepen wij nog even over boulevard en heb je al allemaal mensen achter je aan.

kaapstad mooie stad, altijd veel wind, heel mooi voetbal stadion , gebouwd voor wk 2010 , daarna nooit meer gebruikt want blanke houden niet van voetbal, wel rugby, zwarte spelen wel voetbal  maar Town ships zijn te ver weg van stadion,